Jiří Baják - Špecialista na časozbery
Špecializujem sa na časozbernú kinematografiu, krajinársku, reklamnú, dokumentárnu a vedeckú v 4K a 8K rozlíšení s maximálnym dôrazom na detail a krásu prírody ... a tiež na čierny a neseriózny humor.
Prvým oficiálnym projektom od Timefocus Films bol krátky film a nemohol byť ako inak, než z milovaných Jeseníkov, nazvaný Jeseniky 4K.
Prvé oficiálne video
Natáčanie prebiehalo 2 roky a na projekte som strávil viac ako 2500 hodín, kde som sa učil akým spôsobom jednotlivé fotky nafotiť, upraviť, potom tieto fotky poskladať za seba, zistiť, že som to urobil všetko zle a začať znova, upraviť a znova poskladať za seba, vykonať finálnu korekciu a nakoniec vytvoriť výsledné video, ktoré by bolo bezchybne spracované.
Začiatky boli najskôr rovnaké ako u každého kto začínal, prvé fotky pre zábavu, potom nejaké videá a nakoniec časozbery. Prvé časozbery stáli za prd, ale v tom čase som si myslel, že sú obstojné ... a tak som nelenil a svoju ukážku práce poslal na pár miest, ale až na jeden mail sa nikto neozval.
Krutá a nemilosrdná pravda bola povedaná v jednom jedinom maily, ktorý prišiel. Takmer všetko zle, veľa chýb a nevychytaných detailov, ktoré som v tom čase nevidel a nepoznal. Na jednej strane bolo skvelé počuť od niekoho, kto tomu rozumie a živí sa tým aký je jeho názor a čo presne treba zlepšiť, na druhej strane, počuť narovinu to, že vaša práca stojí za hovno, nie je vôbec jednoduché. Tak či tak bola táto mailová komunikácia to najlepšie, čo ma vo svete časozberov mohlo stretnúť a posunulo ma to dopredu.
Našťastie vo mne nevideli len to zlé, ale aj niečo dobré, no a o niekoľko rokov neskôr som vďaka tomuto mailu mohol pracovať na projektoch po celom svete pre zvučné mená ako sú BBC, National Geographic, Vizio alebo Microsoft.
Tieto projekty prinášajú aj množstvo náhodných stretnutí a jedno z najzaujímavejších pre mňa bolo na takmer opustených alebo úplne opustených ostrovčekoch v Celebskom mori pár kilometrov od Bornea. Cestovky na tieto ostrovy nejazdia, nikto miestny sa tam nechcel plaviť a všetci, aj online turistickí sprievodcovia nás varovali pred tým, že na ostrovoch žijú morskí cigáni a kontakt s nimi je nebezpečný. Jasný signál toho, že to bude skvelá destinácia bez turistov ... a tiež bola! Uplatili sme miestneho majiteľa lode, ktorý nás týždeň vozil po ostrovoch. Hneď na prvom ostrove Maiga sme stretli asi osemročné dieťa s polmetrovou mačetou, veselo sa s ňou oháňal a previedol nás po ostrove, dokonca nám vyšplhal aj pre kokosy a doviedol aj neskôr všetky ostatné deti z ostrova, ktoré nikdy belochov nevideli.
Ďalšie dobrodružstvo bolo z dažďových pralesov v Národnom parku Gunung Mulu, kde sme chceli vidieť vo dne čo najviac živočíchov, ale takmer všetky boli schované... hovoril som si, že tá džungľa je nejaká mŕtva a nemá potenciál. Ďalšia chyba! Jeden miestny nám dal tip, nech si zoženieme sprievodcu a ideme v noci, že toho uvidíme oveľa viac. Veľmi som tomu neveril, ale nasadili sme čelovky, sprievodcu si nezohnali a vyrazili na prieskum do džungle. Svetlo z čelovky lákalo hmyz, hmyz lákal predátorov a tak sa stalo, že na mojom čele zozobol predátor svoju korisť…OK, čelovka na hlave nie je dobrý nápad a patrí do ruky! Ideme ďalej a stretneme jedného „miláčika“ ako do seba tlačí sršne. Krásny pavúk veľký ako dlaň, ktorý si zaslúžil, aby sme ho obišli oblúkom. O pár metrov ďalej sme stretli o niečo menšieho a farebnejšieho, ktorý ešte nemal svoju korisť lapenú ... a to bol správny čas si statočne nasrať do nohavíc a vrátiť sa späť.
Strach a nepohodlie by som určite mal v päťhviezdičkovom hoteli, v ktorom by som musel zostať 2 týždne na jednom mieste.
Vďaka časovej náročnosti som za rok schopný vyprodukovať iba 4 - 6 väčších projektov.
Jan Barančík - Kameraman, strihač, dronista
Showreel 2017 - Baran production